Biserica Mănăstirii Dobrovăț

Publicat

Biserica este din piatră, o construcţie în stil moldovenesc. Are altar, naos, gropniţă îngustă şi pronaos. După particularităţile de construcţie, se crede că meşterii sunt aceeaşi ca ai bisericii de la Arbore. Fără turlă şi sânuri, are coloane în naos şi în pronaosul boltit cu o calotă mică. Zidurile sunt întărite cu trei contraforturi pe fiecare latură. Spre vest se deschide portalul în arc frânt larg. Pronaosul este luminat de două ferestre mari, în arc frânt. Restul încăperilor sunt luminate de ferestre cu baghete încrucişate, cu partea superioară a deschiderii rotunjită.

Biserica este din piatră, o construcţie în stil moldovenesc. Are altar, naos, gropniţă îngustă şi pronaos. După particularităţile de construcţie, se crede că meşterii sunt aceeaşi ca ai bisericii de la Arbore. Fără turlă şi sânuri, are coloane în naos şi în pronaosul boltit cu o calotă mică. Zidurile sunt întărite cu trei contraforturi pe fiecare latură. Spre vest se deschide portalul în arc frânt larg. Pronaosul este luminat de două ferestre mari, în arc frânt. Restul încăperilor sunt luminate de ferestre cu baghete încrucişate, cu partea superioară a deschiderii rotunjită.

Pictura a fost executată în 1529, în timpul primei domnii a lui Petru Rareş, de o echipă de meşteri anonimi, meşterul principal fiind autorul picturilor din naos şi al registrelor superioare din absida altarului. Cupola semisferică a naosului îl reprezintă pe Iisus Pantocrator, fiind refăcută în 1974-1976, pentru că fusese distrusă cu prilejul construirii turlei în 1851. În naos se acordă mare importanţă ciclului Patimilor. Prima imagine este Rugăciunea de pe muntele Măslinilor, urmată de Prinderea Lui Iisus, ciclul Patimilor continuând pe peretele vestic şi apoi pe cel nordic. În partea stângă a uşii de intrare în naos sunt redaţi Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena, iar în partea dreaptă a uşii de intrare în naos se află tabloul votiv care îi înfăţişează pe cei trei domnitori ai Moldovei: Ştefan cel Mare, Bogdan al III-lea şi Petru Rareş. Pictura gropniţei cuprinde scene specifice cultului morţii. Cea mai mare parte a pereţilor acestei încăperi este rezervată ilustrării Sinaxarului, tema care cunoaşte aici, pentru prima oară în Moldova, o asemenea dezvoltare. Iconografia bolţilor pronaosului este subordonată ideii de proslăvire a Maicii Domnului. Scene reprezentând cele 7 sinoade ecumenice împrejmuiesc încăperea.

Citește alte articole despre: